Minggu, 08 November 2015

Adakah Yoga Bantuan Kemudahan Sakit Belakang? Bahagian 1

Adakah Yoga Bantuan Kemudahan Sakit Belakang? Bahagian 1

Selama bertahun-tahun, terdapat banyak hujah dari segi apa sebenarnya kaedah terbaik untuk melegakan sakit belakang. Ia adalah satu fakta bahawa terdapat pelbagai peringkat sakit di belakang, dan pesakit kembali ramai cenderung untuk terlalu banyak pekerjaan belakang mereka, dan juga lupa untuk melakukan sesuatu perkara dengan menggunakan postur badan yang betul. Banyak kajian yang diterbitkan di jurnal perubatan bagaimanapun, bersetuju bahawa bentuk yang mudah untuk yoga tidak banyak untuk ketara mengurangkan gejala kesakitan.

Kajian yang diterbitkan menunjukkan bahawa mengamalkan bentuk yang mudah yoga membantu dengan ketara mengurangkan sakit belakang, dan juga mengurangkan rasa tidak selesa, sesak dan gejala-gejala lain yang berkaitan. Ia menyatakan bahawa individu yang menghadiri kelas yoga mingguan dan lakukanlah seperti yang sedikit sebagai 75 minit senaman, menunjukkan kemajuan yang besar dalam mengurangkan gejala sakit belakang, berbanding dengan mereka yang melakukan apa-apa. Kajian ini juga menegaskan bahawa mereka yang mengamalkan yoga di rumah juga menunjukkan keputusan yang lebih baik, berbanding dengan mereka yang menghadiri yoga dan senaman kelas formal.

Kelas-kelas latihan telah terutamanya direka oleh guru yoga khusus untuk menangani masalah-masalah sakit belakang, dan aktiviti seperti terbentang ke hadapan dan pelbagai kelainan telah dilaksanakan oleh setiap pelajar. Sesetengah corak latihan juga berulang, bergantung kepada tahap tenaga setiap pelajar. Walau bagaimanapun, semua peserta latihan menampakkan peningkatan yang ketara.

Yoga dikenali untuk memberi badan pelbagai manfaat. Ia memberikan kelembutan dan keanjalan kepada badan seseorang, dan juga menguatkan otot dan mengimbangi semula badan. Oleh kerana terdapat pelbagai bentuk yoga, pelajar pertama akan dapat mencari kelas yang betul dan guru-guru untuk mereka. Sebaik sahaja anda memulakan kelas yoga, anda perlu bermula perlahan-lahan, dan melakukan perkara-perkara perlahan-lahan, dan juga mengekalkan minda yang terbuka, dan mengikuti untuk hulu apa yang guru anda katakan, apabila menjalankan latihan.

Pakar-pakar Yoga menekankan bahawa regimen senaman yang betul perlu bermula dengan mempunyai postur yang betul. Kecondongan pelvik adalah satu kaedah senaman yang sering aspek tanpa disedari, tetapi sering dianggap sebagai bergigi penting dalam menghapuskan sakit belakang. Melakukan kecondongan pelvik membantu untuk ketara meningkatkan dan mengukuhkan otot teras badan, dan juga mengurangkan lagi tekanan ke atas belakang, dan meningkatkan imbangan keseluruhan badan.

A postur teras mudah adalah Plank, sama ada pada lengan di atas lantai atau dengan tangan lurus. Mengekalkan kedudukan ini selama 30 saat atau lebih dengan kecondongan tailbone sedikit akan memberi kekuatan kepada teras anda dan membantu mengekalkan penjajaran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar