Minggu, 08 November 2015

Sore Throat Pemulihan Home Rawatan untuk Bantuan

Sore Throat Pemulihan Home Rawatan untuk Bantuan

Rawatan rumah sakit tekak banyak dan berubah-ubah daripada yang tidak masuk akal kepada perubatan diuji dan terbukti. Dengan keadaan ini berulang biasa banyak pesakit mempunyai rawatan mereka sendiri kegemaran sakit tekak yang seolah-olah bekerja untuk mereka. Keadaan ini perubatan dikenali sebagai sakit tekak tetapi secara umumnya dipanggil beberapa nama yang berbeza tetapi tidak kira nama, anda tahu dengan jelas apabila anda mempunyai tekak yang dijangkiti kerana kesakitan dan ketidakselesaan anda menderita.

A tekak dijangkiti sakit biasanya gejala jangkitan bakteria atau virus, seperti selesema biasa tetapi mungkin disebabkan oleh faktor-faktor lain. Biasanya gejala-gejala lain muncul dengan tekak yang dijangkiti, seperti hidung berair, sakit kepala, sakit otot, suhu yang tinggi dan batuk. Jika anda menghadapi masalah dengan syarat anda tahu bagaimana dialu-alukan beberapa jenis bantuan tekak adalah. Anda telah mungkin cuba rawatan rumah sakit tekak pada masa lalu.

Kerongkong pedih sakit yang sangat biasa sesungguhnya dan ramai orang mempunyai sekurang-kurangnya 2 atau 3 episod setiap tahun. Kerongkong dijangkiti adalah sangat ketara di kalangan kanak-kanak dan remaja kerana orang muda mempunyai kurang imuniti atau rintangan terhadap banyak daripada kuman dan bakteria yang menyebabkan sakit tekak.

Dalam kebanyakan kes penyakit itu tidak terlalu serius dan hilang dalam masa 3 hingga 7 hari tanpa memerlukan apa-apa rawatan perubatan. Sering salah satu rawatan rumah sakit tekak untuk melegakan melakukan silap mata untuk sekitar lapan puluh lima peratus daripada rakyat dan over-the-kaunter preskripsi biasanya boleh melegakan tanda-tanda tanpa perlu melihat seorang profesional perubatan.

Walau bagaimanapun, jika gejala-gejala tidak bertambah baik selepas dua minggu atau anda mempunyai kerongkong terus buruk anda akan dinasihatkan untuk berjumpa doktor, kerana jika anda mempunyai suhu yang sangat tinggi ia boleh menjadi gejala masalah kesihatan yang lebih serius, seperti tonsillitis atau quinsy.

Walaupun kebanyakan kerongkong berpenyakit boleh dirawat dengan rawatan rumah sakit tekak, kaum yang lebih cenderung daripada yang lain untuk membangunkan komplikasi daripada sakit tekak dan mungkin memerlukan rawatan perubatan tambahan.
Bakteria atau virus yang memberikan anda tekak pedih biasanya diserahkan kepada anda dari orang lain kerana ia merebak melalui titisan kecil yang mengandungi virus. Ini dilancarkan tidak kelihatan ke udara apabila seseorang bersin, batuk atau bercakap. Jika anda bernafas dalam salah satu titisan ini atau menyentuh permukaan yang bahawa mereka berada di, dan kemudian menyentuh muka atau mulut anda, anda boleh menjadi dijangkiti.

Sebaik sahaja anda telah ditangkap jangkitan, ia biasanya satu perkara yang membiarkan ia menjalankan kursus dan berurusan dengan gejala dengan salah satu daripada rawatan rumah sakit tekak. Jika anda atau seseorang dalam keluarga anda mempunyai tekak yang tidak baik maka salah satu daripada banyak rawatan rumah sakit tekak mungkin hanya perkara yang anda perlukan.

Langkah-langkah lain yang anda boleh ambil untuk membantu melegakan tanda-tanda adalah:

* Jangan makan atau minum apa-apa yang terlalu panas kerana ini boleh merengsakan tekak anda.
* Anda boleh menghisap lozenges tekak, gula-gula keras atau kiub ais untuk mengurangkan kesakitan.
* Anda juga harus mengelak daripada merokok dan persekitaran yang berasap kerana ini akan mengganggu tekak anda.
* Kerap berkumur dengan pencuci mulut panas, air masin untuk mengurangkan sebarang bengkak atau sakit.
* Minum banyak cecair, terutamanya jika anda mempunyai suhu yang tinggi (demam).

Sebagai peraturan umum cara terbaik untuk merawat tekak menyakitkan adalah dengan salah satu daripada banyak rawatan rumah sakit tekak yang telah diturunkan dari keluarga anda atau dari orang lain yang mendapati kelegaan dengan mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar