Minggu, 08 November 2015

Mendiagnosis dan Merawat Candida albicans

Mendiagnosis dan Merawat Candida albicans

Candida albicans adalah sejenis kulat yang merupakan sebahagian daripada flora normal dalam tubuh manusia. Kulat ini boleh tumbuh terlalu cepat dan menyebabkan seriawan, vaginitis, atau jangkitan di katil kuku. Sesetengah doktor percaya bahawa penumbuhan yg terlalu cepat boleh menyebabkan disebabkan oleh ketidakseimbangan antara bakteria baik dan kulat. Penggunaan antibiotik kronik telah dikaitkan dengan pengubahan flora usus kita yang boleh membawa kepada pertumbuhan berlebih itu. Jangkitan ini boleh berlaku semula secara konsisten pada sesetengah orang, biasanya di kalangan wanita.

Bagaimanakah Ia didiagnosis dan dirawat

Jangkitan kulat boleh hadir dengan gejala gatal-gatal, terbakar, dan kesakitan. Kadang-kadang ia boleh sendiri didiagnosis, tetapi lawatan ke doktor adalah kursus yang terbaik tindakan. Seorang doktor akan dapat budaya jangkitan untuk melihat jika ia adalah bakteria, atau jika ia memang kulat. Jika anda disahkan menghidap jangkitan kulat, terdapat beberapa kursus tindakan. Sejak krim kaunter seperti Lamisil boleh merawat majoriti jangkitan kulat, tetapi ubat preskripsi mungkin diperlukan. Ubat-ubatan oral seperti Diflucan atau nystatin yang perlu untuk merawat penumbuhan yg terlalu cepat tahan. Tempoh masa yang jangkitan lepas, akan berbeza-beza. Krim bukan prescripition mungkin mengambil masa 2 minggu 1 bulan untuk mencapai manfaat sepenuhnya.

Boleh Candida Menyebabkan Kelesuan?

Dalam perubatan alternatif, jangkitan kandidiasis kronik adalah biasa digunakan sebagai diagnosis apabila pesakit hadir dengan keletihan. Perubahan daripada diet yang termasuk penghapusan gula dikatakan mengurangkan pertumbuhan kulat ini. Oral ubat anti-kulat juga boleh digunakan. Sesetengah doktor menggunakan IGE, IGM, ujian IGG untuk mendiagnosis jangkitan candida yang aktif. Ia tidak terbukti sama ada ini adalah penanda dipercayai untuk jenis jangkitan.

Perubatan arus perdana tidak menerima idea bahawa jangkitan candida kronik boleh berlaku di luar individu yang immunocompromised. Pesakit yang paling mudah terdedah kepada jangkitan sistemik adalah pesakit HIV atau kanser. Ini jenis jangkitan juga dilihat dalam orang-orang yang telah baru-baru ini menjalani rawatan radiasi. Jangkitan kulat sistemik mengancam nyawa dan boleh menyebabkan luka-luka di dalam badan dan otak.

Rawatan Alternatif

Terdapat beberapa rawatan alternatif untuk jangkitan yis, yang termasuk suplemen probiotik atau hidup yogurt berbudaya. Teori di sebalik keberkesanannya adalah bahawa bakteria baik membantu untuk mengelakkan penumbuhan yg terlalu cepat yis. Sesetengah pengamal alternatif mengesyorkan menggunakan yogurt hidup ke kawasan badan di mana wabak itu memperlihatkan dirinya. Probiotik seperti lactobacillus mungkin mempunyai beberapa tindakan anti-kulat dan kini sedang dikaji sebagai rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar