Minggu, 08 November 2015

Perubatan Tradisional Cina

Perubatan Tradisional Cina

Perubatan Tradisional Cina (TCM) adalah lambang budaya Cina. Harga 5,000 tahun ia telah berkhidmat dengan orang-orang Cina, dan penggunaannya telah tersebar di seluruh dunia. Hari ini, lebih ramai orang berbanding sebelum ini mengamalkan TCM untuk merawat pelbagai keadaan kesihatan.

Premis TCM adalah bahawa penyakit adalah disebabkan oleh penyumbatan aliran tenaga supaya rawatan bertujuan untuk menghapuskan sekatan. TCM termasuk rawatan berikut modalities--

Akupunktur

Berdasarkan kepercayaan bahawa tenaga mengalir melalui benda-benda hidup di sepanjang laluan dipanggil meridian. Setiap sistem organ mempunyai meridian. Jarum dimasukkan pada mata pada meridian ini untuk mengimbangi aliran tenaga dan memulihkan kesihatan. Pelbagai masalah kesihatan yang boleh dibantu dengan akupunktur.

Auriculotherapy

Mata pada telinga luar sesuai dengan bahagian-bahagian badan. Dengan merangsang titik-titik ini pada cuping telinga atau bahagian luar telinga, anda boleh merawat badan. Berdiet dan pendera bahan telah mendakwa kejayaan dengan auriculotherapy.

Perubatan Herba

Perubatan herba adalah bentuk yang paling biasa TCM. Kira-kira 1,000 tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang digunakan untuk membuat 500 preskripsi biasa. Persediaan menggabungkan 5-15 bahan-bahan untuk membuat teh atau kapsul. Bahan-bahan dan jumlah perlu diubah agar sesuai dengan keadaan pesakit.

Bekam

Cawan bulat dihangatkan dan diletakkan terbalik di belakang. Cawan mencipta sedutan yang memegang mereka kepada kulit yang seterusnya meningkatkan peredaran. Ia dikatakan merangsang 'qi' - aliran tenaga. Bekam digunakan untuk melegakan kesakitan, kemurungan, dan keradangan.

Gua Sha

Kadang-kadang dipanggil terapi mengikis, Gua Sha adalah amalan mengikis belakang, leher, bahu, atau dada dengan alat yang rata, bulat. Markah yang merah yang timbul adalah 'sha' yang dikatakan serpihan selular - limfa, sel-sel darah, dan lain-lain - terperangkap dalam tisu. Gua sha digunakan untuk menghilangkan rasa sakit terutamanya bagi mereka yang menyimpan tekanan di bahagian belakang dan bahu.

Moxibustion

Sering digunakan untuk merawat sakit belakang, senggugut, atau masalah penghadaman. Dalam moxibustion mugwort herba atau wormwood dibakar di atas jarum akupunktur untuk membantu memulihkan aliran tenaga.

Tui Na

Dalam bentuk urut, pelanggan memakai pakaian yang longgar dan tiada kasut. Kadang-kadang persediaan herba boleh digunakan. Tui na bukan 'rasa baik' jenis urut, tetapi bertujuan untuk mendapatkan memulihkan pergerakan sendi beku. Pelajar berlatih beg pasir dan beras sehingga membantu mereka sebelum bekerja dengan seseorang.

Walaupun TCM diamalkan secara rutin di China, di negara-negara lain ia dianggap sebagai amalan kesihatan pelengkap atau alternatif. Walau bagaimanapun, statistik daripada Persatuan Amerika Akupuntur dan Perubatan Oriental menunjukkan rakyat Amerika semakin gunakan borang ini rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar