Minggu, 08 November 2015

Kehilangan tenaga: 5 Sebab Mengapa Anda Rasa Bosan

Kehilangan tenaga: 5 Sebab Mengapa Anda Rasa Bosan

Kehilangan tenaga hanya boleh menjadi cara badan anda memberitahu anda ia perlu untuk berehat. Keletihan setiap masa adalah satu tanda bahawa sesuatu yang salah dalam tubuh anda. Berikut adalah lima sebab keletihan.

Penyakit

Apabila anda mempunyai jangkitan atau penyakit, tubuh anda memerlukan rehat lebih daripada biasa. Kita sering mengambil over-the-kaunter ubat-ubatan untuk membantu mengurangkan gejala-gejala lain jangkitan seperti selesema biasa, tetapi orang-orang dadah tidak mengurangkan keperluan untuk berehat tambahan. Satu masalah gastrousus kronik dipanggil penyakit celiac disertai dengan keletihan.

Gangguan

Beberapa masalah kesihatan yang boleh menyebabkan keletihan dan kehilangan tenaga. Myalgic Encephalomyelitis (ME) adalah gangguan biasanya dirujuk sebagai Sindrom Keletihan Kronik (CFS), walaupun orang-orang yang mengalami keadaan yang lebih suka istilah yang lebih tepat ME, dan bukannya CFS, kerana keletihan bukan satu-satunya simptom. Mereka juga mengalami kehilangan ingatan dan gejala melumpuhkan lain.

Fibromyalgia adalah satu keadaan yang menyakitkan dan rasa letih sering gejala, tetapi latihan fizikal telah ditunjukkan untuk mengurangkan kesakitan dan keletihan. Insomnia, apnea tidur dan gangguan tidur lain akan menyebabkan keletihan siang hari, kerana badan hanya tidak mendapat rehat yang cukup. Kemurungan dan gangguan bipolar boleh menyebabkan keletihan, seperti yang dapat artritis dan banyak masalah kesihatan yang lain.

Berat badan yang berlebihan

Orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes akan mengadu rasa letih, kerana mereka membawa sekitar semua itu berat badan tambahan. Fikirkan tentang berapa banyak yang sukar untuk berjalan sehingga tangga membawa beg £ 20. Orang yang 20 £ kelebihan berat badan sentiasa membawa sekitar ransel itu.

Kekurangan pemakanan atau Kepincangan

Kekurangan pemakanan atau kekurangan adalah sebab-sebab yang paling biasa kehilangan tenaga atau kepenatan. Badan anda memerlukan pelbagai nutrien setiap hari untuk berfungsi secara normal. Makanan kita jarang menyediakan semua orang-orang nutrien, sebahagiannya kerana membuat pilihan yang buruk dan sebahagiannya kerana makanan kita adalah semata-mata tidak seperti yang berkhasiat seperti dahulu.

Kekurangan asid amino biasanya dikaitkan dengan kronik rasa letih. Asid amino disediakan oleh makanan yang kaya dengan protein dalam diet, tetapi tidak semua protein adalah lengkap. Mereka boleh menyediakan beberapa asid amino, tetapi tidak semua daripada mereka.

Apa-apa kekurangan pemakanan akan menyebabkan keletihan lama sebelum ia menyebabkan apa-apa gejala-gejala lain. Anemia, sebagai contoh, menyebabkan kehilangan tenaga sebelum gejala-gejala lain muncul.

Penuaan

Rasa letih bukan sebahagian semulajadi daripada proses penuaan, tetapi gaya hidup yang tidak sihat, pemakanan yang tidak seimbang, kronik pengambilan rendah nutrien, mengambil ubat dan toksin dalam persekitaran yang boleh menyebabkan yang berkaitan dengan usia tenaga badan. Selain itu, beberapa syarat-syarat yang lebih biasa dengan usia. Sebagai contoh, osteoartritis memberi kesan kepada ramai orang yang lebih tua dan ia menyebabkan keletihan.

Kekuatan otot menurun dan fleksibiliti mungkin berlaku disebabkan kurang daripada pengambilan nutrien yang optimum dan kekurangan aktiviti fizikal. Metabolisme berehat badan anda berkurangan dengan usia, yang bermaksud keperluan kalori anda adalah lebih rendah, tetapi keperluan pemakanan anda masih sama. Semakin usia anda, anda perlu meningkatkan pengambilan pemakanan anda tanpa meningkatkan pengambilan kalori anda atau anda akan menjadi berat badan berlebihan.

Dalam artikel seterusnya anda akan belajar bagaimana untuk mengatasi kehilangan tenaga anda mengalami, tanpa mengira usia anda. Lihat kotak sumber di bawah untuk mendapatkan bantuan bagaimana untuk mendapatkan semula tenaga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar