Minggu, 08 November 2015

Homeopati Sejarah - Satu Gambaran Keseluruhan suatu amalan lama

Homeopati Sejarah - Satu Gambaran Keseluruhan suatu amalan lama

Homeopati mempunyai sejarah yang menarik kerana asal-usulnya pada 1796 apabila pakar perubatan Jerman Dr. Samuel Hahnemann diikuti satu sistem amalan perubatan pada prinsip "Similia similibus curentur", yang bermaksud "Hendaklah orang-orang seperti diubati dengan orang-orang seperti". Sepanjang hidupnya, beliau telah menjalankan beberapa kajian dan eksperimen yang melemparkan cahaya pada prinsip-prinsip asas homeopati. Beliau menerbitkan buku pertamanya, The Oraganon pada tahun 1810 yang memberi penerangan panjang lebar pemerhatian dan penemuannya. Penemuan Hahnemann yang dikongsi beberapa tahun beliau uji kaji ke atas bahan-bahan semula jadi yang berbeza yang termasuk pelbagai mineral, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan logam.

Dalam Materia Medica Pura, beliau telah didokumenkan banyak penemuan beliau, yang menunjukkan penyakit yang boleh disembuhkan bergantung kepada gejala individu mereka. Tidak hairanlah, semua penemuan beliau berbaris pada tiga ajaran asas: Hukum Similars, Undang-Undang Dos Minimum dan Undang-Undang Dos Tunggal. Pada tahun 1825, homeopati telah diperkenalkan di Amerika Syarikat sebagai alternatif kepada perubatan konvensional yang memberikan kesan buruk kepada tubuh manusia. Oleh itu, ubat-ubat homeopati ditemui yang melibatkan pencairan berterusan dan berturut-ubat untuk mengurangkan kesan buruk.

Ia adalah benar-benar satu perkembangan baru dan membantu meningkat populariti homeopati di seluruh Eropah. Walau bagaimanapun, popularitinya berkembang agak pesat pada abad kedua puluh - dekad yang menyaksikan pertumbuhan homeopati. Terdapat banyak hospital homeopati, sekolah dan farmasi yang menyediakan ubat-ubat yang berjaya dan tidak berbahaya untuk wabak penyakit seperti penyakit tipus, kolera, demam campak, demam berdarah, dan lain-lain Dan kadar kematian pesakit yang dirawat di hospital-hospital homeopati dari wabak ini melanda adalah seperti lebih kecil sebagai salah satu -eighth berbanding hospital perubatan konvensional.

Tambahan pula, konsep menjalankan eksperimen farmakologi dan memulakan ujian klinikal double-blind digabungkan dengan kejayaan terapeutik dan pembangunan progresif membawa kepada pertumbuhan yang semakin meningkat homeopati.

Ia bukan sehingga apabila Persatuan Perubatan Amerika (AMA) wujud untuk membendung kemajuan dan penerimaan homeopati, homeopati menyaksikan penurunan dan popularitinya pudar di Amerika Syarikat. Menggabungkan ini dengan industri farmaseutikal konvensional yang semakin meningkat, ubat-ubatan homeopati telah dikritik kerana bergambar risiko kesihatan yang serius.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1870-an, homeopati dibuat itu kembali dengan sistem homeopati amalan perubatan diikuti secara aktif di banyak tempat di Eropah dan negara-negara lain. Hari ini, homeopati diamalkan secara meluas dan disebut oleh ramai pakar-pakar perubatan, hospital dan kolej perubatan dan sekolah-sekolah di negara-negara seperti India, Russia, Australia, New Zealand, Pakistan, Bangladesh, Nigeria, Korea, Jepun, Thailand, Malaysia, China dan negara-negara Arab. Tidak syak lagi, ia memainkan peranan yang amat penting dalam kesejahteraan umat manusia. Memang benar seperti yang dipetik oleh Yehudi Menuhin "Homeopati adalah salah satu daripada beberapa kepakaran perubatan yang tidak membawa hukuman - faedah sahaja".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar