Minggu, 08 November 2015

Coaching Wellness - Melangkah Gluten Bebas

Coaching Wellness - Melangkah Gluten Bebas

Pada masa ini, gangguan autoimun adalah nombor tiga pembunuh, di belakang penyakit jantung dan kanser, di Amerika Syarikat. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal-Gastroenterologi mendapati 400% peningkatan penyakit celiac daripada hanya lima puluh tahun yang lalu. Hari ini ia kesan 1 dalam 105 orang di Amerika Syarikat dan oleh kerana kebanyakan orang yang mempunyai ia tidak menyedari fakta bahawa mereka mempunyai, angka-angka ini mungkin lebih besar. Penyakit seliak adalah penyakit autoimun usus kecil yang disebabkan daripada tindak balas untuk prolamin, protein gluten yang terdapat dalam gandum, dan bijirin sama lain seperti barli dan rai. Apabila terdedah kepada gliadin, tisu enzim transglutanminase mengubah protein, dan sistem imunisasi balas bertindak balas dengan tisu usus kecil, menyebabkan tindak balas yang sangat radang.

Gejala penyakit seliak (yang disebabkan oleh sensitiviti gluten) termasuk sindrom cepat marah usus (cirit-birit, gas, kembung, sembelit), najis berminyak, intoleransi laktosa, dan sakit perut. Tetapi gejala-gejala tidak terhad kepada sistem penghadaman. Penyakit seliak juga boleh memberi kesan kepada organ-organ lain termasuk otak, jantung, dan buah pinggang. Gejala otak termasuk impedans aliran darah frontal dan korteks prefrontal. Ini bahagian otak yang membolehkan kita fokus, mengurus emosi, merancang dan mengatur, dan memori jangka pendek. Hypoperfusion ini dikaitkan dengan keadaan seperti kemurungan, kebimbangan, dan ADHD.

Tindak balas keradangan daripada pendedahan gluten juga mengaktifkan sel-sel microglial otak, yang boleh mengambil beberapa bulan sebelum ia mula reda. Kerosakan ini boleh menyebabkan masa ke masa, bersama-sama dengan kesan menjana overarousal daripada tindak balas melawan atau penerbangan, boleh menjadi ketara.

Satu tindak balas silang mujarab untuk kasein (protein yang terdapat dalam produk susu) juga telah menunjukkan untuk menjadi serupa dengan kereaktifan immunologic kepada gluten. Melangkah bebas gluten cara bukan hanya mengelakkan makanan yang mengandungi gluten, tetapi makanan yang badan boleh mengenal pasti sebagai gluten, walaupun tidak itu. Tindak balas silang adalah apabila badan mengaitkan bahan-bahan lain yang secara genetik sama dengan gluten dan bertindak balas kepada mereka seolah-olah mereka gluten. Ini boleh membawa kepada sensitiviti makanan berganda. Menurut Cyrex Labs, beberapa sumber makanan balas reaktif yang paling biasa untuk gluten adalah: susu (dan produk susu), keju, dieja, kamut, rai, barli, dan kopi.

Cara terbaik untuk mengelakkan penyakit seliak atau sensitiviti gluten adalah untuk menghapuskan kanji dan susu dari diet anda sepenuhnya. Ini juga akan mengurangkan kerentanan anda untuk sindrom metabolik, kandidiasis, dan diabetes jenis 2. Melangkah bebas gluten cara menggantikan bijirin harian anda, pastri, roti, muffin, bagel, kentang goreng dan keropok, dengan padat dengan nutrien, di atas tanah, yang kaya dengan antioksida, sayur-sayuran berserat (mentah, dikukus, atau kacau-goreng). Bukan sahaja ia akan membantu untuk membaiki sistem pencernaan tubuh anda, tetapi anda akan kehilangan mereka pound yang tidak diingini dan tahap tenaga anda akan melalui bumbung!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar