Minggu, 08 November 2015

Apa Tepat Adakah Chiropractic Care?

Apa Tepat Adakah Chiropractic Care?

Pusat penjagaan kiropraktik pada gangguan otot dan sistem saraf, dan kesan syarat-syarat ini pada kesihatan keseluruhan individu yang terlibat. Penjagaan kiropraktik memberi tumpuan kepada diagnosis, campur tangan, dan pencegahan penyakit mekanikal sistem muskuloskeletal, khususnya tulang belakang, menurut spekulasi bahawa gangguan ini mempengaruhi kesihatan biasa melalui sistem saraf. Chiropractic bergantung kepada proses diagnosis dan penjagaan menggunakan pendekatan di mana sistem saraf menyelaras semua operasi badan, dan juga bahawa keputusan malady kekurangan operasi saraf yang optimum. Penjagaan kiropraktik bertujuan untuk mengembalikan fungsi semulajadi badan saraf dan oleh itu membolehkan tubuh untuk membetulkan penyakit ini melalui ia kebolehan semula jadi untuk memulihkan diri sendiri.

Chiropractic biasanya digunakan untuk menjaga belakang dan leher rasa tidak selesa, tetapi penjagaan kiropraktik juga boleh digunakan untuk rawatan masalah neuromusculoskeletal lain, sebagai contoh painfulness sendi dalam tangan atau kaki, dan juga sakit kepala. Kaedah rawatan kiropraktik utama melibatkan terapi manual, yang terdiri daripada pelarasan tulang belakang, sendi badan yang lain, dan tisu lembut. Pelan rawatan juga boleh termasuk senaman serta kesihatan dan gaya hidup bimbingan. Doktor kiropraktik tidak mencadangkan ubat-ubatan preskripsi atau melakukan pembedahan, walaupun mereka merujuk individu untuk rawatan tersebut jika mereka secara klinikal.

Salah satu konsep pengasas kiropraktik adalah bahawa kesihatan yang benar berasal dari dalam. Dalam erti kata lain, kita biasanya dilahirkan dengan semua yang kita perlukan untuk hidup penuh, kehidupan yang sihat. Perkataan "kiropraktik" menggabungkan cheir perkataan Yunani, menunjukkan tangan, dan praksis, menunjukkan amalan, untuk menjelaskan rawatan dilakukan dengan tangan. Profesional penjagaan kesihatan kiropraktik biasanya mengambil kerja amali rawatan, termasuk pelarasan tunjang atau hujung, bagaimanapun, mereka juga boleh menggunakan prosedur rawatan yang berbeza seperti yang diperlukan. Penjagaan kiropraktik adalah berdasarkan idea bahawa hubungan antara struktur badan, terutamanya yang tulang belakang, dan prestasinya, kerana disegerakkan melalui sistem saraf, kesan kepada kesihatan.

Manipulasi tulang belakang, juga dikenali sebagai pelarasan kiropraktik, prosedur rawatan yang paling biasa dilaksanakan oleh ahli tulang. Tujuan menyesuaikan perlu untuk mewujudkan semula pergerakan sendi dengan cara manual melaksanakan kuasa yang terkawal ke dalam penyebutan yang telah menjadi hypomobile, atau terhad dalam pergerakan mereka, akibat daripada kecederaan tisu. Kecederaan otot mungkin dicetuskan melalui peristiwa traumatik individu, sepanjang garis mengangkat yang tidak betul item yang besar, atau mungkin dengan cara tekanan berulang, seperti duduk dalam kedudukan yang janggal dengan postur tulang belakang yang tidak baik untuk tempoh masa yang panjang. Walau apa pun, tisu yang cedera mengalami fizikal dan kimia pengubahsuaian yang boleh menyebabkan bengkak, rasa tidak selesa, dan menurun prestasi untuk pesakit. Manipulasi sendi terjejas dan tisu, mengembalikan pergerakan, sekali gus mengurangkan kesakitan otot dan sesak, selain membolehkan tisu untuk pulih.

Ahli tulang boleh mentaksirkan pesakit melalui pemeriksaan klinikal, ujian makmal, pengimejan diagnostik dan campur tangan diagnostik tambahan untuk menentukan sama ada rawatan kiropraktik adalah sesuai atau jika tidak berkenaan. Dalam keadaan tertentu, kiropraktik mungkin kaedah yang utama dan paling berkesan untuk rawatan. Dengan keadaan seperti leher kronik atau tidak selesa lumbar, ini adalah kerap kes itu. Jika masalah kesihatan tambahan wujud, penjagaan kiropraktik boleh melengkapkan atau menyokong rawatan perubatan dengan melegakan gejala otot dikaitkan dengan penyakit itu. Ahli tulang biasanya akan merujuk pesakit kepada pakar penjagaan kesihatan yang sesuai apabila penjagaan kiropraktik tidak sesuai untuk penyakit pesakit, atau keadaan merit bersama pengurusan dalam kombinasi dengan ahli-ahli pasukan perubatan.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kiropraktik, berasa bebas untuk mengikuti pautan ke laman web dan blog saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar