Jumat, 06 November 2015

Semua Pemulihan semula jadi untuk Meningkatkan Sattva

Semua Pemulihan semula jadi untuk Meningkatkan Sattva

Kita semua berusaha untuk mencari negeri yang lebih jelas fikiran, melegakan tekanan, dan keseimbangan emosi dalam kehidupan kita. Tradisi Ayurveda mengajar bahawa setiap bahagian penciptaan mengandungi tiga pengaruh, yang dipanggil gunas, yang dikenali sebagai tamas, rajas, dan sattva. Tamas adalah perlahan, lesu, lengai, dan membosankan. Raja merangkumi semua pergerakan dan aktiviti. Sattva harmoni, jelas dan kreatif.

Tenaga setiap individu terdiri daripada ketiga-tiga gunas dalam kuantiti yang berbeza, dan gunas terus berinteraksi dan bermain di luar satu sama lain. Keterlaluan dalam tamas atau rajas akan mewujudkan gangguan mood, menghasilkan ketegangan dan tekanan, dan mewujudkan perasaan fizikal keletihan. Sattva mesti ditanam sehingga dapat mempengaruhi raja dan tamas, dan ini akan mengurangkan tekanan dan membawa keseimbangan emosi. Many semua ubat semula jadi yang boleh mencapai ini.

Terdapat tiga cara untuk meningkatkan sattva: gaya hidup, diet, dan semua ubat semula jadi. Setiap satu daripada faktor-faktor ini boleh bekerja untuk mempengaruhi guna yang dominan pada bila-bila masa. Untuk diet, ia boleh membantu untuk mengambil perhatian terhadap pilihan dan mengkaji kesan masing-masing mempunyai. Ada yang telah menumpulkan kesan tamasic, ada yang telah diadukkan kesan rajasic, dan ada yang akan telah mengharmonikan kesan sattvic pada tubuh dan minda.

TAMAS

Tamas adalah tenaga pemusnah yang membuat ruang untuk baru dengan penjelasan daripada yang lama. Minda dan badan kita, bagaimanapun, memerlukan satu kumpulan tamas untuk melihat pemikiran dan tindakan yang lain dua gunas hingga selesai. Tamas membolehkan kita untuk berehat, rehat, dan tidur, tetapi lebihan tamas akan meninggalkan fikiran tertekan dan membosankan dan badan malas dan lesu.

Orang yang mendapat banyak tamas dalam perlembagaan mereka cenderung untuk menjadi syok sendiri dan juga merosakkan diri, terlibat dalam tingkah laku seksual yang berlebihan, makan, dan minum. Banyak bersandar orang tamasic ketagih dadah atau minum berlebihan.

Cara berfikir tamasic mengabadikan dirinya, dan ia menjadi lebih keliru dan tertekan, individu akan mengambil berat tentang dirinya dan corak sendiri tingkah laku yang merosakkan diri. Fikiran deria beliau akan meninggalkan dia tidak dapat membezakan antara pilihan positif dan negatif dan terdedah untuk membuat panggilan penghakiman miskin. Kiri ke peranti sendiri, dia tidak akan dapat mencapai apa-apa amaun baki emosi atau melegakan tekanan.

Makanan Tamasic kekurangan nafas hidup, atau prana, dan tidak pandai menyokong kehidupan. Daripada tarikh atau sisa makanan, berminyak dan makanan goreng, dan kuantiti yang berlebihan daging, keju, telur, dan makanan laut adalah semua makanan tamasic. Alkohol dan dadah adalah tamasic juga, walaupun penggunaannya juga boleh menjejaskan rajas. Untuk betul mengimbangi tamas, mencapai keseimbangan emosi, dan menikmati pelepasan tekanan, seseorang itu perlu membangunkan kembali minda dengan udara segar, senaman aman dan aktif, dan pemerbadanan makanan yang lebih sattvic ke dalam diet.

SATTVAS

Sattva adalah teras kepada kreativiti, kejelasan, tenaga, dan kehidupan itu sendiri. Harmony, kebenaran, damai sejahtera dan kasih semua kualiti yang diperintah oleh sattva. Individu Sattvic terdedah kepada rohani aman, dengan iman yang kuat, namun mereka tidak evangelis mengenainya. Mereka tidak mungkin akan menimbulkan marah dan gembira, kandungan, dan rendah hati. Fikiran mereka yang peka dan fokus dan mereka melihat dunia di sekeliling mereka dengan jelas. BUDI mereka, rasa ingin tahu, dan sifat kreatif menjadikan mereka suatu keseronokan bagi orang lain untuk menjadi sekitar. Individu-individu ini memahami apa yang lebih baik bagi mereka dan kursus-kursus yang terbaik tindakan yang perlu diambil.

Sattva adalah yang paling penting dan berfaedah daripada tiga gunas. Ia menawarkan kita peluang untuk beramal soleh, dengan jelas menggambarkan, berfikir dengan betul, dan bertindak selaras dengan alam semula jadi. Gajah - bijak, lembut, dan kuat - melambangkan fikiran sattvic.

Makanan Sattvic adalah orang-orang kaya dengan prana yang mudah untuk dihadam, makanan ringan. Ia termasuk buah-buahan masak, madu mentah, rempah seperti Adas, buah pelaga, dan halia, minyak sapi (mentega) dalam jumlah yang kecil, biji dan kacang, dan sayur-sayuran yang dimasak. Susu mentah daripada lembu yang tinggal di persekitaran semula jadi, aman juga dianggap sebagai sattvic.

Meningkatkan sattva adalah suatu perkara yang menggabungkan pilihan gaya hidup sattvic dan pilihan makanan. Aktiviti seperti yoga, tai chi, meditasi, pranayama, dan gung chi adalah aktiviti sattvic cemerlang. Ini perlu dilaksanakan dalam tekanan rendah, cara bukan berorientasikan matlamat dan mengambil tempat dalam persekitaran yang penyayang, aman. Mengelakkan marah atau tekanan orang, keadaan, dan bahan-bahan juga penting untuk mengelakkan mengganggu fikiran dan keseimbangan emosi.

Raja

Semua pergerakan dan aktiviti dipengaruhi oleh Raja-Raja. Walaupun sesetengah adalah perlu bagi memastikan tindakan yang boleh diambil, terlalu banyak boleh membuat perasaan kegelisahan atau hiperaktif, dan mengganggu proses yang lain, yang membawa kepada ketakutan dan kebimbangan.

Lebihan rajas juga boleh membawa kepada kebanggaan berlebihan, daya saing, agresif, dan iri hati. Individu yang diperintah oleh Raja-Raja akan menghargai perniagaan dan bahan kekayaan, dan boleh menjadi dramatik dan tidak stabil, terdedah kepada membuat keputusan impulsif mereka kemudian menyesal.

Makanan ringan dan makanan yang diproses, seperti gula-gula dan kerepek, serta makanan terlalu pedas atau masam yang mengganggu pencernaan adalah dianggap rajasic.

Mengimbangi rajas boleh dicapai dengan mengehadkan pendedahan kepada makanan yang miskin, keadaan menyakitkan, dan orang-orang yang sukar. Dalam mengurangkan rajas, sattva akan meningkat.

Semua Pemulihan semula jadi

Many semua ubat semula jadi berusaha untuk menambah kedai-kedai sattva. Amrit Kalash Ambrosia membantu dengan penghadaman, ketajaman mental, dan menguatkan sistem imun, semuanya yang akan membawa kepada tekanan pelepasan dan keseimbangan emosi. Blissful Joy melegakan ketegangan, kekecewaan, dan kemarahan bagi meningkatkan rintangan semula jadi badan untuk kebimbangan, ketakutan, dan tekanan.

Fikiran sattvic yang ideal adalah jelas, tenang, aman, dan berfungsi dalam harmoni dengan alam sekitarnya. Semua orang perlu berusaha untuk meningkatkan diet, gaya hidup, dan alam sekitar dalam usaha untuk meningkatkan sattva.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar