Jumat, 06 November 2015

Triclosan - Memudaratkan? atau sedia membantu?

Triclosan - Memudaratkan? atau sedia membantu?

Terdapat banyak kontroversi mengenai bahan kimia yang dipanggil Triclosan. Apakah ia? Bagaimana ia digunakan? Adakah ia berbahaya atau bermanfaat? Ini adalah soalan-soalan banyak orang yang bertanya. Terpulanglah kepada anda apa yang terbaik untuk anda.

Triclosan adalah sebatian pepejal, kimia pembuatan, serbuk putih dengan sedikit aroma. Kompaun ini diketahui mempunyai ciri-ciri antibakteria, anti-kulat dan anti-virus. Ia telah dicipta lebih daripada empat puluh tahun yang lalu sebagai scrub pembedahan untuk hospital. Sejak tahun 1972 ia digunakan, secara meluas, dalam pelbagai produk rumah tangga termasuk: sabun, deodoran, ubat gigi, ubat kumur, bahan pencuci pinggan, pencuci tangan, krim bercukur, pembersihan bekalan, peralatan dapur, racun perosak, penebat, lantai, mainan, peralatan tempat tidur, sarung kaki, beg sampah, papan pemotong, puncak kaunter dan banyak produk pengguna yang lain. Ia dijual di bawah nama-nama perdagangan yang berbeza, seperti: Microban, Ultra Segar, Amicor dan BioFresh. Mengapa ia digunakan pada semua? Banyak pengeluar mendakwa ia mempunyai kualiti anti-bakteria tetapi FDA menyatakan bahawa menggunakannya dalam sabun adalah tidak lebih berkesan daripada menggunakan sabun biasa dan air. Kajian telah menunjukkan bahawa menggunakan tahap yang rendah ia kelihatan mempunyai ciri-ciri bacteriostatic. Ia mengikat kepada bakteria. Menggunakan Triclosan untuk menghalang pertumbuhan bakteria, walaupun, mungkin tidak begitu mudah. Terdapat banyak masalah kesihatan yang perlu dipertimbangkan apabila menggunakan sebatian ini.

Menurut 6 Ogos 1998 artikel, coauthored oleh Dr Stuart Levy, overusing Triclosan boleh menyebabkan jenis tahan bakteria untuk berkembang. Sejak itu kaedah makmal tidak berkesan dalam membuktikan rintangan bakteria. Walau bagaimanapun, masih tidak cukup maklumat untuk membuat analisis yang lengkap. Kajian telah terhad.

Apabila Triclosan bersentuhan dengan air permukaan ia boleh membentuk toksik, dioksin-suka, sebatian, sama seperti yang terdapat dalam pencemaran alam sekitar. Laporan menunjukkan apabila digabungkan dengan klorin dalam air paip ia boleh membentuk kloroform, (karsinogen manusia berkemungkinan), seperti yang dinyatakan oleh Amerika Syarikat Agensi Perlindungan Alam Sekitar. Ia bertindak balas dengan klorin dalam air paip dan mempersendakan ke dioksin apabila terdedah kepada cahaya matahari UV dan keadaan lain. Sesetengah dioksin adalah sangat toksik dan boleh menjadi pengganggu kuat sistem endokrin. Mereka boleh ditahan di dalam badan untuk mengumpul ke tahap berbahaya dan dengan perlahan-lahan dikeluarkan. Mereka boleh bertahan dalam persekitaran masa yang sangat lama. Ia didapati di persekitaran di: air permukaan, tanah dan tisu ikan. Ia, walaupun, terdapat dalam susu ibu manusia.

Satu lagi kajian telah menunjukkan bahawa Triclosan boleh memberi kesan kepada sistem imun. Ia menunjukkan perkaitan positif antara yang mempunyai alergi atau demam alergi. Ia telah terbukti bahawa jumlah yang rendah ia boleh diserap melalui kulit dan masuk ke dalam aliran darah.

Kumpulan pengguna Ramai yang berkempen menentang penggunaan Triclosan dan beberapa pengeluar telah mendengar. Sebagai contoh, Colgate-Palmolive menggantikannya dengan asid laktik dalam Palmolive antibakteria Dish Cecair. Softsoap mereka sabun tangan cecair telah dirumus semula tanpa kompaun ini juga.

Para saintis telah menimbulkan kebimbangan tentang penggunaan Triclosan selama beberapa dekad. Pada masa ini, yang dinyatakan oleh FDA, ia kini undang-undang Amerika Syarikat yang jika ia digunakan dalam produk pengguna ia mesti dinyatakan pada label. Pada tahun 2009 Persatuan Perubatan Kanada meminta kerajaan mereka untuk mengharamkan dalam produk isi rumah. Kesan negatif dalam alam sekitar telah membawa Sweden untuk tidak mencadangkan menggunakannya dalam ubat gigi. Persatuan Perubatan Amerika (AMA), telah menggalakkan Amerika Syarikat Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA), untuk meneruskan penyelidikan mengenai penggunaan antimikrobial biasa sebagai bahan-bahan dalam produk pengguna termasuk kesan ke atas kesihatan dan alam sekitar.

Jadi anda membuat keputusan. Adakah ia berbahaya atau bermanfaat? Sila lihat di sekeliling dan mula untuk mendapatkan bijak tentang bahan-bahan dalam produk harian anda. Terdapat cara-cara alternatif untuk mengelakkan menggunakan bahan-bahan kontroversi. Sebagai contoh, semula jadi sabun susu kambing mengandungi banyak bahan-bahan yang sihat untuk kulit. Susu kambing, sendiri, mengandungi manfaat vitamin A, B, C, D, E dan K. Ia penampan yang meninggalkan kulit hampir ke tahap pH semula jadi. Anda tidak perlu bimbang tentang pelarut kimia yang keras, surfaktan atau ejen berbuih menyebabkan alahan atau sensitiviti kulit. Kambing asli sabun susu boleh dibuat dengan kombinasi sihat penjagaan kulit membuat sabun minyak. Ini sabun buatan sendiri boleh membantu menghilangkan bintik hitam, melegakan jerawat, melembapkan kulit gatal kering, melegakan kulit tidak stabil kering, (termasuk ekzema dan / atau psoriasis), dan banyak lagi! Tidak ada keperluan untuk Triclosan dalam buatan sendiri sabun susu kambing. Anda boleh mempunyai semula jadi, buatan sendiri, sabun antibakteria! Minyak kelapa dara bukan hidrogenasi, semula jadi virus pertempuran anti-mikrob dan bakteria. Teh minyak pokok dan minyak kayu putih yang lain membuat sabun minyak untuk melawan bakteria. Pembuat sabun baik tahu bagaimana untuk menggabungkan bahan-bahan yang betul dalam resipi sabun. Ada yang sanggup mengajar anda bagaimana untuk membuat sabun dengan mudah membuat sabun arahan dalam membuat sabun kelas. Dapatkan bijak mengenai produk yang anda gunakan dan bagaimana mereka boleh memberi kesan kepada kesihatan anda secara keseluruhan. Satu hari, anda akan gembira anda lakukan!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar