Jumat, 06 November 2015

Mencapai Kesihatan yang Baik Menggunakan Ayurveda

Mencapai Kesihatan yang Baik Menggunakan Ayurveda

Ayurveda adalah sains yang menekankan kepada kehidupan. Ia dicipta di India kira-kira lima ribu tahun dahulu. Ia memberi tumpuan kepada memulihkan kestabilan dalam badan melalui diet, taraf hidup, senaman dan pembersihan badan. Ini juga termasuk badan, minda dan kesejahteraan ruh.

Ayurveda merupakan terapi kesihatan alternatif dianggap sebagai sejenis ubat pilihan di Amerika Utara. Ia memberi tumpuan kepada andaian mengenai kesihatan dan penyakit. Selain itu, ia meletakkan sebagainya teknik pencegahan banyak untuk penyakit-penyakit ini termasuk rawatan. Ia menjadi semakin popular di Amerika Utara kerana Deepak Chopra yang memasukkan ayurveda dengan ubat-ubatan barat. Pusat Kebangsaan untuk Statistik Kesihatan dan Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif Perubatan (NCCAM) dibebaskan hasil kajian di Amerika Syarikat. Keseluruhan proses terdiri dari 31.000 orang di luar di mana empat per sepuluh daripada satu peratus digunakan Ayurveda.

Lebih lanjut mengenai Ayurveda:

Penilaian pertama dengan pengamal ayurveda boleh menuntut satu jam atau lebih. Seseorang yang akan ditanya mengenai cara hidup mereka, kesihatan dan pemakanan. Mereka juga akan memberi perhatian kepada nadi. Ia adalah penting untuk menyatakan bahawa dua belas pelbagai tempat nadi dipatuhi dalam ayurveda berbeza dengan ubat-ubatan biasa.

Lidah juga akan diperiksa. Bentuk yang dianggap membekalkan petunjuk yang berkaitan dengan lokasi dalam badan yang boleh menjadi tidak sekata. Proses ini juga termasuk pemerhatian bibir, kulit, kuku dan mata. Selepas itu, pengamal akan meramalkan keseimbangan tersendiri orang itu terhadap doshas yang Vata, pita dan kapha. Salah seorang daripada mereka mungkin tidak sama rata kerana rutin tidak sihat dan diet yang miskin.

Prakuti individu juga akan diperiksa. Ini dikenali sebagai sifat yang diperlukan. Kunci kepada ini ialah panduan yang boleh membina kursus peribadi rawatan yang biasanya terdiri daripada diet, yoga, senaman, urut, meditasi dan herba. Ia terutamanya menumpukan kepada pengembalian semula kesaksamaan kepada salah satu daripada doshas. Program rawatan memerlukan seseorang untuk memberi tumpuan kepada diet mereka. Adalah penting untuk ingat bahawa makanan sama ada boleh membuat dosha yang sama atau tidak sama rata. Pengambilan ubat-ubatan herba akan digalakkan bersama-sama dengan amalan yoga. Mengurut dan bersenam dimasukkan juga.

Perubatan Ayuveda adalah berkesan tetapi terdapat beberapa keburukan yang perlu dipertimbangkan mengenainya. NCCAM menyatakan bahawa merkuri, plumbum dan arsenik terdapat di empat belas daripada tujuh puluh penyelesaian herba Ayurveda pada tahun 2004. Pusat Kawalan Penyakit mendakwa bahawa mereka telah diberikan dua belas laporan keracunan plumbum. Ini dihubungkan dengan barang herba Ayurveda. Lebih banyak penyelidikan belum lagi dijalankan ke atas keselamatan dan kegunaan ini komoditi Ayurveda. Akhir sekali, melaksanakan amalan Ayurveda di Amerika Utara contohnya pembersihan darah dipercayai menjadi perdebatan yang melibatkan kontroversi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar